Zajímavosti
PLÁNOVÁNÍ EPIZOD
Pokud se nová řada chystá do vysílání v červnu, štáb dává hlavy dohromady již v únoru, tedy mezi vysíláním a natáčením nejsou nikdy žádné mezery. Plánování natáčení začíná s rozvrhem jednotlivých filmů a recept na Top Gear je následující. Na každou sérii je třeba jedné třetiny „hovadin“, jedné třetiny tzv. sexy films, což jsou různé výlety, natáčení v přírodě a podobně, tedy filmy, u nichž hraje výraznou roli kamera a samotné auto, a nakonec jedné třetiny sólo filmů, mezi které se počítají traťové projížďky a různé krátké testy aut dělané jen jedním moderátorem pořadu.
Celý štáb dostane pevný časový rozvrh, ve kterém jsou vyznačeny termíny pro dokončení úkolu. Možná by vás mohlo zajímat, že v Top Gear kanceláři sedí jen devět lidí plus tři moderátoři, což se zdá pro tak monumentální pořad opravdu málo. Na skladbě nové série se podílejí všichni stejnou měrou, právo veta má výkonný producent Top Gearu Andy Wilman. Ti nejmladší zaměstnanci mají na starost vymýšlení kaskadérských kousků. Jeremy, Richard, James a Andy Wilman pracují na závodech a výzvách. Během této činnosti jde o to udržet pevnou skladbu Top Gearu, čili zachovat veškeré prvky (jednotlivé části) epizody ve vzájemném souladu, aby na sebe jakkoliv navazovaly.
Tato část příprav je nejdůležitější a stává se, že se osazenstvo kanceláře vymění za nové zaměstnance. Vymýšlení nosného děje, tedy hlavní linky, která určuje další menší typy filmů, probíhá následovně – štáb musí přijít se základní konstrukcí, od které se mají odvíjet další nápady. Moderátoři proto dostanou za úkol vymyslet takovou věc, která již existuje, ale je třeba ji udělat jinak a vtipněji. V tomto případě je tedy hlavním nápadem postavit vlak (který již existuje), je třeba jej však předělat na něco komediálního, ale tak, aby komičnost v závěru vyzněla vždy trapně. Z běžného vlaku se tedy stane vlak, který táhne speciálně upravené auto s vagóny. Je pravidlem, že hlavní linka jednotlivé epizody (kromě závodů) nesmí nikdy skončit dobře. Když je hlavní linka epizody sepsaná, přicházejí na řadu vedlejší pojítka jednotlivých filmů, tohle obstarává zbytek kanceláře. Je tedy na nich určit pořadí testovaných aut a domyslet podobu „sexy films“. Když jsou všechny prvky jednotlivých epizod seskládané, začíná přerozdělování sólo testů a vzniká konečná podoba jednoho každého dílu.
Každý film jednotlivé epizody je dozorován producentem (Wilman) a jedním asistentem produkce. Tito dva mají nastarosti logistiku, souběh jednotlivých prvků každého dílu, obstarávají různé experty z potřebných oborů a určují konečnou podobu dějové linky. Náplní jejich práce je i zajišťování praktických činností, jako například obstarávat různá povolení a administrace pořadu. Pro lepší představu tedy pro obojživelná auta ze série osm zajišťují povolení úprav na voze, jejich možnost vjet na silnice první třídy a podobně.
STANOVENÍ ROZPOČTU
Rozpočet Top Gearu každoročně vymezuje stanice BBC a jelikož je to veřejnoprávní televize, stanovuje jej rada. (Nemělo by tedy být možné nechat živit legendy o tom, jak automobilky – naposledy například Škoda a její Yeti – podplácejí Top Gear, aby se jejich auto objevilo v pořadu. Rozpočet je totiž stanoven radou na základě předloženého plánu vysílání a prochází četným připomínkovým řízením, jeho schvalování je velmi podobné tomu procesu, jaký znáte při schvalování státních rozpočtů.) Tak jako u státního rozpočtu, i tady se žije na dluh, jen výjimečně se totiž stane, že produkce zůstane v mezích přidělených peněz. Jedním z důvodů je, že i Top Gear v rámci celosvětové recese musel projít krácením rozpočtu, avšak chybějící peníze (jakoby dluh vzniklý překročením limitu) doplácí BBC Worldwide z prodeje vysílacích práv a licencí. Top Gear se vysílá až v sto zemích světa a některé mají své vlastní verze pořadu, část takto vydělaných peněz z prodeje se tedy vrací zpět do pořadu, konkrétně do BBC, kde dorovnávají překročený limit přiděleného budgetu.
Platy moderátorů se úměrně nezvedají postupným úspěchem pořadu, na tohle totiž rozpočet nemyslí a moderátoři jsou s tímto srozuměni, zachází se s nimi jako s běžnými zaměstnanci státního podniku. Jejich platy jsou již zahrnuty v celkovém ročním rozpočtu pro BBC.
NATÁČENÍ A VÝROBA
Nejsilnější zbraní pořadu je samozřejmě jeho vizuální podoba a štáb se nenechává ve svých plánech omezovat ani přiděleným rozpočtem, natáčení se tedy proto děje „na první pokus“. Stručně řečeno, produkce nemá tolik peněz, aby si mohla dovolit na některé věci čekat, je proto běžné, že pokud jsou do pořadu povolány vrtulníky, armáda, jede se do Rumunska či se točí test na trati, točí se v daný moment, ať sněží, prší, ve městě se koná blokáda nebo se vyskytnou jiné komplikace, které mají vliv na natáčení. Jednotlivé filmy tedy mají takovou podobu, jak se právě daly nejlépe natočit v daných podmínkách právě v tuto chvíli, protože nejsou peníze na dotáčky nebo zpětné (lepší) filmování.
Natáčení moderátorů probíhá následovně. Do každého vozu jednoho moderátora jsou instalovány minikamery zepředu a z boku a jednu malou příruční kameru má každý moderátor u sebe. Na zadním sedadle, pokud je to možné, sedí kameraman (často během testů aut v přírodě), který také plní funkci pomocníka při nečekaných událostech (tedy má na starosti přízemní věci jako lékárničku, tažné lano a podobně, slouží tedy jako pojistka a ruce navíc, když třeba auto zapadne). Pokud se jede závod nebo výzva po silnici, většinou moderátory doprovází tři štábní auta, dva Land Rovery s kameramany a filmovou technikou a jeden vůz s doprovodným štábem, který obstarává různé praktičnosti jako víza, první pomoc, povolení a tak dále. Když se jedná o náročnější misi, přibyde další vůz s expertem, lékařem a jiným potřebným doprovodem, popřípadě helikoptéra s dalšími kameramany.
Samotné závody jsou pak polovičním podvodem, zejména pokud se jedná o extrémní natáčení jako v případě Polárního speciálu. Zde se jednotlivé momenty (rozumějte vizuálně krásné záběry) točí až na zpáteční cestě a pak se prostříhávají do konečné podoby filmu. Filmování po cestě během závodu si moderátoři dělají zčásti sami, protože v závodě není možné jednotlivou sekvenci opakovat. V případě Vietnamského speciálu točil štáb z příručních kamer a moderátory musel předjíždět a číhat na ně v jednotlivých úsecích. Je třeba tedy před závodem trasu nejdřív projet a vytyčit jednotlivá místa, odkud se bude filmovat. V případě závodů není vždy pevně daná konstrukce postupu, existuje pouze scénář. Moderátoři pracují sami s kamerou a po zbytek času je štáb během cesty prostě nechá být a jen natáčejí ve stylu „děj se vůle boží“. Dá se říci, že výsledný film je tedy zčásti náhoda, ovšem i zde se dodržují přísné postupy, které jen jako náhoda mají vypadat.
Když se točil Bolívijský speciál, Hammond si na autě v závěru cesty zlomil nápravu a nebylo tedy možné s ohledem na bezpečnost pokračovat v dokončení úkolu. Bylo proto nutné nechat „nešťastně“ sjet Hammondův džíp z písečné duny, protože hrozilo nebezpečí, že se Richard během sjíždění písku v poškozeném autě zabije. Také slavný záběr na Silnici smrti z Bolívijského speciálu, kdy se Jeremy Clarkson musel vyhnout protijedoucímu vozu, byl „náhodný“, tedy do detailu naplánovaný štábem. Protijedoucí vůz Toyota Sequoia patřil k doprovodné flotile Top Gearu a celý manévr byl později dostříhán a trikově upraven.
Ostatně střihačské nůžky pro Top Gear pracují víc, než je obvyklé, během cesty se supermini z Luccy do Monaka (17×02) přivezl štáb více než 100 hodin natočeného materiálu, což je číslo téměř neuvěřitelné. Všechen natočený materiál se musí projít, jelikož v něm mohou být záběry, které by byly skutečným klenotem pro vysílání, a editor pořadu má na zhlédnutí celého materiálu a jeho sestříhání pouhé čtyři týdny.
Když je zhlédnuto a dostříháno, nastupuje Andy Wilman, který vše stlačí do čtyřiceti minut a povyhazuje další nepotřebné záběry, drží se sepsané konstrukce z počátku plánování epizod a jednotlivých scénářů.
VE STUDIU
V Británii se Top Gear vysílá premiérově každou neděli a scénář pro studiové vysílání se píše v úterý před každým vysíláním. Na scénáři se podílejí pouze moderátoři a Richard Porter, který pracuje jako skriptka (čeština nezná toto slovo v mužském rodě, protože tuto práci u nás dělají ženy – poznámka pro hnidopichy). Začíná se v devět hodin ráno v kanceláři a scénář se čte před zkušebním publikem, což je většinou zbytek zaměstnanců kanceláře, Jeremy Clarkson a Andy Wilman píší otázky pro hosta v Autě za rozumnou cenu.
Ve středu brzy ráno se štáb stěhuje do dunsfoldských hangárů. Zatímco probíhá úprava studia pro natáčení, znovu se projíždí scénář a upravují se v něm změny. Když je scénář hotov, nastupují moderátoři do maskérny a ke kostymérce, zhruba v jednu hodinu odpoledne přijíždí pozvaná celebrita do Auta za Rozumnou Cenu a trénuje svá kola se Stigem. Zatímco se děje tohle všechno, studio se plní diváky.
Platí zde přísná bezpečnostní pravidla pro Stiga. Ten přijíždí do Dunsfoldu velice brzy v civilu a má na pozemku vlastní místnost, ze které nesmí po dobu příprav vyjít a kde se obléká do kombinézy. Štáb nemá ke Stigovi přístup, mohou k němu jen moderátoři, Andy Wilman a jeho asistent.
V této místnosti má Stig svou šatnu, jídlo a vše co potřebuje a může z ní odjet až dlouho poté, co natáčení v Dunsfoldu skončí. Pokud vyjde ven zaučovat celebritu, může se sice fotit s diváky, ale ti jsou na pozemcích drženi tak šikovně, aby nezahlédli Stiga vůbec vycházet, nadto z jaké části letištních budov.
Studio nemá žádného zaměstnance, který by diváky rozehříval, než začne samotné natáčení, tuto funkci zastávají moderátoři. Jakmile vyjdou ven z maskérny, vmíchají se do davu a věnují se divákům. Pro ně je nachystané občerstvení, voda, čaje, různé čokoládové tyčinky a podobně. Samotné natáčení začíná ve tři odpoledne a končí se okolo šesté až osmé večer. Andy Wilman dozoruje celý průběh a jeho povinností je usměrňovat moderátory, aby se vešli do daného časového rozmezí.
Poznámka na konec: Andy Wilman potvrzuje, že účast prince Harryho na natáčení pořadu je i nadále ve vyjednávání.
Autorem tohoto článku je Barbora Koukalová (admin FB skupiny Top Gear – Česká republika)
Zdroj tohoto článku: http://www.facebook.com/notes/top-gear-%C4%8Desk%C3%A1-republika/jak-se-d%C4%9Bl%C3%A1-top-gear/233307546714522